15 viktiga punkter i anfallsspelet...

Kansliet, 12 jul 2019

DET HÄR ÄR ETT BLOGGINLÄGG FRÅN 2014 - EN FAVORIT I REPRIS!

Det finns många olika sätt och se på anfallsspel, försvarsspel, omställningar etc. Jag tycker det är viktigt att man är konkret i vad som är viktigt för en själv och inte hamnar i lägen tar man "endast" pratar om bredd, djup, rörelse etc. Jag tänkte nedan presentera viktiga punkter för mig i träning av anfallsspel för Herrlaget och det kan beskrivas vara en del av spelidén för anfallsspelet:


Vi utgår från följande huvudprinciper i anfallsspelet: En reaktiv spelprincip (frågeställningsprincip) och en motsatsspelsprincip. Ett reaktivt spel innebär i korthet att vi provocerar fram reaktioner hos motståndarna och att vi agerar utifrån det. En motsatsspelsprincip innebär att vi nyttjar de naturliga ytorna som uppstår; exempelvis när ett lag centrerar uppstår ytorna på kanterna, när vi anfaller på ena kanten uppstår ytor på andra kanten, när motståndarna sätter press på oss tidigt i spelyta 1 så är deras spelyta 3 stor och vi nyttjar den. Dessa två principer konkretiserar genom följande punkter

  1. Vi vill ha rättvända spelare – om spelaren är felvänd hitta tillbaks till rättvänd spelare eller vänd upp.
  2. Skapa en övertalighet på plan såväl på egen planhalva som på motståndarnas planhalva.
  3. Vi skiljer på possession och positional play. Possession är ett bollinnehav som främst syftar på att inte tappa boll och är en metod för att inte släppa in mål. Positional play innebär ett bollinnehav vars syfte är att ta sig framåt och ses som en metod för att göra mål. Vi vill övervägande ha ett positional play men med inslag av possession.
  4. Vi skiljer på positiv och negativ vändning i backlinjen. En positiv vändning sker med en central mittfältare eller mellan mittbackarna och är en signal för att börja driva boll för mittbacken. En negativ vändning sker genom målvakten och är en signal för att fortsätta ”rulla” i backlinjen.
  5. Vi jobbar med kollektiva tempoväxlingar – vi går ner i tempo för att därefter explodera
  6. Vill hitta vinklar i spelet genom diagonalpassar för att öka möjlighet att bli rättvända samt försvåra för motståndarna i deras försvarsspel.
  7. Noterar om motståndarna är markeringsinriktad eller positionsförsvarsinriktad.
  8. Spela in bollen på tömda ytor, det vill säga att vi passar in till en yta som en spelare har lämnat och en annan spelare kommit in till. Med andra ord spela på andralöpning istället för förstalöpning när det är möjligt.
  9. Erövra spelytor efter det reaktiva behov som föreligger – dock är strävan att erövra en åt gången.
  10. Använder av oss de kollektiva anfallsvapnen väggspel och överlapp/underlapp överallt på plan.
  11. Vi använder oss av de kollektiva anfallsmetoderna såsom uppflyttning i anfallsspel – dvs. att vi håller laget kort och flyttar upp backlinjen. Givetvis använder vi oss spelvändningar som metod för att uppnå motsatsspelsprincipen.
  12. Skapa en-mot-en situationer i sista tredjedelen.
  13. Innan bollhållaren får bollen skall han tänka på följande (framförallt i genombrottsfasen): Se sig omkring, vara i ständig rörelse, söka fria ytor, ge vinklar till bollhållare, vara på blind sida för försvararen, analysera och bestämma den bästa lösningen.
  14. När vår spelare har bollen (framförallt i genombrottsfasen): Alltid täcka bollen, Välja rätt hastighet, ta beslut och leverera boll, veta var målet är och alltid sträva efter målet, "rätt antal touch” = så få touch som möjligt, spela på fot eller yta och veta var medspelaren vill ha den
  15. När bollhållaren har passat ifrån sig bollen: Ta ny position och skicka information till bollmottagaren.

Sundbybergsmodellen, vår läroplan för fotboll

Det du läser om fotboll här i bloggen kan du läsa mer om i boken Sundbybergsmodellen. Alla medlemmar, spelare och ledare i Sundbybergs IK Fotboll får den gratis.