En träningsvecka med Herrlaget...

Mister Stephanos, 18 apr 2012

I fredags (13/4) hade vi seriepremiär borta mot FC Järfälla som vi vann och jag tänkte kort beskriva hur vi i träningsveckan efter arbetar för att för förbereda oss optimalt inför nästa match. Nästa match spelas lördag den 21/4 13:00 på Sundbybergs IP mot IFK Vaxholm.

I en fotbollsmatch görs de flesta målen genom omställningar, fasta situationer och genombrottsspel. Vår - herrlagets ledarstabs - analys av matchen i förhållande till hur mål görs i en match är följande:

Offensivt

1. Omställningar - vi gör två av tre mål på omställningar, vilket är ett mycket bra facit. Dock finns en känsla av att vi kan utveckla detta ännu mer och göra det än mer systematiskt.

2. Fasta situationer - våra offensiva fasta situationer var under all kritik. Vi hade flertalet hörnor som inte ens blev av.

3. Genombrott - vi lyckas göra en del genombrott. Det innebär i vår värld att vi lyckas spela oss förbi motståndaras backlinje och komma till avslut. För att summera genombrotten kan man säga att vi kommer till flera genombrottslägen, dock är avsluten lite svaga.

Defensivt

1. Omställningar - vi bjöd in till några för många omställningar genom att vi tappade bollen i vissa lägen. Det var dock ändå ok . Vi skulle ändå vilja att vi hantera bollförlusterna lite bättre än vad vi gjorde.

2. Fasta situationer - vi hanterade alla defensiva fasta situationer mycket bra. Det enda som kan klagas på är att motståndarna fick för många hörnor.

3. Genombrottsspel - vi hanterade motståndarnas genombrottsspel på ett mycket skickligt sätt. FC Järfälla kom till få avslut genom just genombrott.

 

Hur ser träningsveckan ut?

Syftet med veckan är som skrivet att förbättra oss utifrån senaste matchen samt att förbereda oss inför kommande match. Vi la upp träningarna på följande vis:

1. Måndag (medelhög intensitet): Vi tränade på hur vi skulle vinna tillbaks bollen efter att vi tappade den. Vi gillar att arbeta med en direktåtererövringspress - det vill säga att vinna tillbaks bollen inom max 5 sekunder efter bollförlust. Vi tränade även - dock inte så mycket - hur vi ska få till fler genombrott offensivt.

2. Tisdag (hög intensitet på passet): Vi tränade positionsanpassad snabbhetsträning och skadeförebyggande träning. Vi fokuserade därefter på att träna vår fotbollskondition genom olika former av spel, där vi samtidigt koncentrade oss dels på avslut dels på grunderna i vårt försvarrsspel.

3. Torsdag (medelhög intensitet): Vi kommer att träna på offensiva fasta situationer. Vi kommer att träna på vår förstapress mot motståndarnas backlinje så att de spelar in bollen i de ytor vi vill så att vi kan vinna bollen och ställa om farligt.

 

Nu hoppas och tror vi på en bra prestation och seger på lördag:)

Senaste inlägg