Utveckla spelare kontra vinna matcher, Del 1

Mister Stephanos, 11 okt 2011

I söndags var jag och kolla på en 5- och 7-mannaturnering på Skytteholms IP och fick ännu mer inblick i Stockholmsfotbollen. Jag slogs av hur viktigt det var och vinna varje match till varje pris (inte hos alla lag) dels på bekostnad av speltid för vissa dels på bekostnad av bra utbildning för somliga. Missförstå mig inte att vinna matcher är jätteroligt och viktigt och vi måste vara med och bidra till en vinnarinstinkt. Men ... det jag invänder mot vad gäller "att vinna till varje pris" är att konsekvensen för alldeles för många blir att utbildningen, dvs. utveckling av spelare, är undermålig. Vad är då undermålig utbildning? Läs del 2 senare i veckan och då tänkte jag presentera delar av mina tankar om vad som är dålig utbildning för somliga!!


Kommentar Intressant ämne. Väntar med spänning på del 2.
- Tomas. 12 okt 2011 (Svara på inlägg | Abuse)
Kommentar Kloka ord från en mycket klok man! Jag ser framemot att läsa mer!
- Åsa Sebelius. 14 okt 2011 (Svara på inlägg | Abuse)
Kommentar Viljan att vinna till varje pris gör att matchspel och träning anpassas till det kortsiktiga. Men barnen är inte små "färdiga" vuxna. Barn är i färd med att utveckla sina mentala och koordinativa förmågor. Om vi gjorde på samma sätt i skolan som i fotbollen skulle vi låta barnen läsa Dostojevski eller räkna derivata från första klass och antagligen bli irriterade när de inte förstår. Men det största problemet är att de som "klarar" det egentligen inte förstår vad de klarar och tappar sin kreativitet.
- Roberto. 14 okt 2011 (Svara på inlägg | Abuse)
Kommentar Håller helt och hållet med dig Roberto om att vi börjar med "vuxenträning" på tok för tidigt. Det är sjukt viktigt att utbildning just utgår från vad spelarna - eller elever i skolan - kan idag och därefter anpassa träning efter det!
- Stephanos. 14 okt 2011 (Svara på inlägg | Abuse)
Kommentar Jag håller med om att alltför stort fokus i barn- och ungdomsfotbollen ligger i att vinna fotbollsmatcher som leder till att det skapas en hetsig och osund miljö som i sin tur hämmar spelarnas utveckling. Men om vi utbildar spelarna utifrån vad de redan kan (som Stephanos skrev i inlägget ovan) innebär det inte att spelarna riskerar att stanna i utvecklingen? Att spelarna helt enkelt inte upplever träningen som tillräckligt utmanande?
- Daniel Romanos. 29 sep 2012 (Svara på inlägg | Abuse)
Svar till: Daniel Romanos Jag tycker att man ska identifiera vad barn kan och därefter bedriva träning i nästa utvecklingssteg enligt principen om den proximala utvecklingszonen. Man kan också betänka att om träning bedrivs alldeles för långt ifrån ens spelares kunnande så ges spelaren uppgifter den inte kan klara av och rimligtvis inte har verktyg för att klara det.
- Stephanos. 2 okt 2012 (Abuse)

Senaste inlägg